Quina diferència hi ha entre l'esgotament per calor i el cop de calor?
És sobretot per la intensitat dels símptomes. A l'esgotament per calor prevalen la set, la sudoració excessiva, el mareig, les nàusees, una certa irritabilitat i la febreta. En gent gran, veiem caigudes, desmais (lipotímies), confusió, somnolència i descompensacions de les seves malalties cròniques.
El cop de calor apareix si això darrer no s'atura: és una fallida del sistema. Ja apareixen febre alta de més de 40 graus, confusió, convulsions, coma i afectació de múltiples òrgans.
Quan cal trucar al 112 per culpa de la calor?
En el context de temperatures reiteradament elevades dia rere dia, això es donaria sobretot en edats extremes de la vida, en què no es pot tenir autocura (beure aigua, buscar refrigeració, etc.). Parlem de quan apareixen somnolència, confusió, descompensació de malalties en pacients crònics, disminució clara de la ingesta, vòmits o quan ja detectem febre alta amb disminució del nivell de consciència.
No podem oblidar que aquests símptomes també es poden presentar en població relativament jove, sense patologia crònica, després d'exercici físic extenuant a temperatures elevades.
Símptomes pels quals cal anar a urgències
Serien els esmentats anteriorment —somnolència, confusió, descompensació de malalties en pacients crònics, disminució clara de la ingesta, vòmits i febre alta amb disminució del nivell de consciència— i, sobretot, si després d'hidratar a casa i proporcionar refrigeració el quadre no millora. També cal consultar si hi ha vòmits, que dificulten la hidratació.
Per què no és recomanable posar una persona amb cop de calor en aigua molt freda?
Perquè el centre que regula la temperatura està com col·lapsat. Podem provocar un xoc tèrmic, i això pot induir un col·lapse del sistema cardiovascular.
Per què es pot patir un cop de calor sense estar exposat directament al sol?
Perquè el cop de calor depèn de la temperatura, estiguis on estiguis. Si estàs al sol, segur que el pots patir abans, però és la temperatura elevada i intensa durant unes hores el que provoca el cop de calor.
Què passa quan el cop de calor es complica? Pot provocar fallida multiorgànica?
Efectivament, quan al cop de calor no se li apliquen les mesures o el tractament a temps, pot donar lloc a una fallida de múltiples òrgans, com els ronyons, l'aparell respiratori, el sistema cardíac, el sistema digestiu o el cervell, entre d'altres. És una situació d'extrema gravetat.
Què cal fer quan els símptomes relacionats amb la calor no milloren al cap d'una hora?
Que no millorin en una hora pot ser perquè aquella persona ha estat moltes hores exposada a la calor i/o no estem procurant una hidratació i una refrigeració suficients. Cal insistir en aquestes mesures una estona més per veure si va millorant mica en mica.
En cas d'empitjorament, cal trucar al 112 o anar a Urgències.
Quins errors es cometen habitualment quan algú té un cop de calor?
- Mantenir la persona al mateix lloc sense canviar les condicions de temperatura i/o ventilació.
- Posar roba mullada sense ventilació (pot crear un efecte sauna).
- Donar begudes molt fredes.
- Administrar medicaments per abaixar la febre (són ineficaços i poden danyar òrgans).
- Forçar a beure si la persona està inconscient.
- Refredar el cos amb gel o amb fred extrem.
Contingut elaborat amb la Dra. Elisenda Gómez, especialista del Servei d'Urgències de l'Hospital Clínic Barcelona.
Revisió mèdica: juny de 2026.
Actualitzat: juny de 2026.
